Oulun Ritaharjussa sijaitsevan kauppakeskus Ideapark Oulun toiminnasta vastaa Colliers International Finland. Vastuualueeseen kuuluu kauppakeskuksen ja ylläpitopalveluiden johtaminen, markkinointi sekä talouspalvelut. Colliersin ylläpitopäällikkö Pia Huttunen huolehtii Ideaparkissa mm. siivouspalveluiden hankinnasta kauppakeskuksen yleisiin tiloihin.
Oulun Ideapark on aloittanut yhteistyön Wash palveluiden kanssa jo vuonna 2015, noin vuosi kauppakeskuksen valmistumisen jälkeen. Pia tuli mukaan Wash’n ja Ideaparkin yhteistyöhön Colliersin aloitettua kohteen manageerauksen huhtikuussa 2019. Hän kertoo nähneensä vuosien mittaan useita kohteita, joissa siivouspalvelujen tuottajalta vaaditaan ammattimaista toimintaa haastavissakin tilanteissa. Tilat tulee olla kunnossa, jotta asiakkailla on ilo asioida tiloissa ja sinne halutaan tulla uudelleen.
”Oli helppoa aloittaa yhteistyö Wash’n kanssa, koska he olivat jo kohteessa valmiiksi ja tunsivat sen erinomaisesti.”
Yhteistyökumppanin kanssa yhdeksi tärkeimmäksi asiaksi nousee Pian mielestä avoin ja tiivis kommunikointi.
”Yhteistyö Wash’n kanssa on ollut todella luontevaa. Toimeksiannot on otettu vastaan ja toteutettu ammattimaisesti. Asioista voidaan keskustella luottamuksella, ja aina on löydetty Ideaparkkiin sopiva ratkaisu. Koronan tuomana poikkeusaikanakin siivouksen tehostaminen onnistui erittäin nopealla aikataululla, jotta kauppakeskustilojen vaatima hygienia yleisissä tiloissa saatiin pidettyä kunnossa.”
Tärkeäksi asiaksi Pialla nousee myös henkilöstön vakiintuneisuus niin siivoojien kuin toimihenkilöidenkin osalta.
”Kun siivoushenkilökunta tuntee kohteen ja sen toiminnan, yhteistyö syvenee ja hommat rullaavat hyvällä sykkeellä.”
Wash palveluilta Oili Jokela kertoo Pian ja hänen ensimmäisen tapaamisen olleen erittäin miellyttävä.
”Pian kanssa yhteistyö lähti heti luistamaan ja tuntui kuin hänen kanssaan olisi tehty yhteistyötä jo vuosia, vaikka juuri oli tavattu. Hänen kanssa pystyi keskustelemaan alusta asti samalla kielellä avoimesti sekä kehittämisajatuksista että muista asioista.”
Oili kokeekin, että asiakassuhteen syventämiseksi on hyvä luoda luonteva suhde, jossa asioista kuin asioista voidaan puhua suoraan ja välillä myös vaihtaa kuulumisia siinä sivussa vaikka muistakin asioista.
Molemmat osapuolet ovat olleet erittäin tyytyväisiä yhteistyön sujuvuuteen. Pia tuumaa lopuksi, että ”asioista voidaan puhua rehellisesti ja asiakasta kuunnellaan herkällä korvalla, Wash’lla pienetkin asiat huomioidaan palveluntuottamisessa ja reagointi muuttuviin tilanteisiin on nopeaa”.
Pia Huttunen, ylläpitopäällikkö
Colliers International Finland